Relaxen in Pai en afscheid nemen van het noorden in Chiang Mai!

17 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Een knusse bungalow omringd door bamboe, bomen met verschillende vruchten, platteland waarop koeien graasden, bergen in de verte en een heerlijk zwembadje om in af te koelen. Dat was onze overnachtingsplek voor acht nachten in Pai. Het lag op een aantal kilometer afstand van Pai, maar dat was heerlijk. Pai is namelijk best een druk dorp dat overloopt van de (wannabe-hippie)toeristen. Hier waren we wel op voorbereid, maar dat het zo erg zou zijn hadden we niet verwacht. Hierdoor voelden we ons niet helemaal op onze plek in Pai. We vonden het dorp leuk om wat te eten, maar meer ook niet. De keuze is er reuze! Daarom besloten we een paar keer ‘Westers’ te lunchen; een sandwich tonijnsalade, een broodje met avocado, een wrap met kip. Daar hadden u we al snel geen zin meer in omdat een bord Thais eten eigenlijk veel lekkerder smaakt, ook tijdens lunch.

De omgeving van Pai is daarentegen prachtig! De meeste dagen hebben we de ochtend en het begin van de middag uitstapjes gemaakt om daarna lekker te zwemmen en een boek te lezen. Met de auto gingen we op pad om de highlights van Pai te ontdekken. Onder andere de witte Boeddha op de berg die over Pai uitkijkt, verschillende watervallen, aardbeienplantages waar we zelf mochten plukken en Pai Canyon.

Pai Canyon is een gebergte dat door de eeuwen heen aangetast is door wind en water. Hierdoor is een canyon ontstaan, een soort smalle rots waar men overheen kan lopen, maar wel goed moet opletten vanwege de diepe afgrond. We hadden gehoord dat we Pai Canyon absoluut gezien moesten hebben tijdens zonsondergang. Goed idee, gaan we doen! Bij aankomst verraadden de tientallen scooters en taxi’s al dat we niet alleen zouden zijn. In een toeristenpolonaise liepen we naar boven en kwamen we aan bij Pai Canyon. We hadden een mooi uitzicht en de ondergaande zon zorgde voor mooie kleuren in de lucht. Maar.. we waren nogal afgeleid door alle toeristen die op hun slippertjes de smalle rotsen trotseerden. We hielden ons hart vast en besloten zelf op veilige afstand te blijven. Kortom, het was niet echt een relaxt bezoek.

Pai Canyon verdiende een tweede kans! Vanuit onze accommodatie konden we een wandeling maken die uiteindelijk uitkwam bij Pai Canyon. Een paar dagen later besloten we deze wandeling in de ochtend te maken. En gelukkig hebben we het bezoek aan Pai Canyon toen anders ervaren! Het was er rustig en voorzichtig konden we zelf een stuk over de rotsen wandelen.

Een andere uitdaging was een wandeling van anderhalf uur naar een waterval diep in de jungle. Maar een grotere uitdaging was om bij het startpunt van de wandeling te komen met de auto. We namen een afslag en lieten de mooie geasfalteerde weg achter ons. De weg werd slechter met wat meer zand, gaten in de weg en wat grote stenen hier en daar. Maar na een paar minuten zweten achter het stuur werd het alleen maar erger. De gaten in de weg werden diepen kuilen en de grote stenen waren bijna niet meer te omzeilen. We besloten om niet verder te rijden aangezien we niet echt een auto bij hadden die gemaakt was voor zulke wegen en omdat het startpunt nog 2 km rijden was. We parkeerden de auto en gingen te voet verder. We liepen langs onwijs hoge bomen met ontelbaar veel vogels erin, bananenbomen met trossen bananen en akkers die groen zagen van de lente-ui die er groeit. Steeds als we van dit soort wandelingen maken hebben we het gevoel alsof we door delen van de Fatamorgana lopen. Die jungle is en blijft zo indrukwekkend. Wij zijn dan maar zo klein en de jungle is zo magisch groot. Om een lang verhaal kort te maken, de waterval hebben we nooit gezien! We kwamen uit bij een rivier die we moesten oversteken en dat zagen we met onze wandelschoenen aan niet zitten. Gelukkig was de wandeling tot dat punt al zo mooi geweest dat we met veel plezier omkeerden terug richting de auto.

Na ons verblijf in Pai hebben we de bergachtige weg naar Chiang Mai met 762 bochten getrotseerd en hebben we de Mae Hong Son Loop rond gemaakt. Mocht iemand ooit naar noord Thailand willen gaan, huur een auto of motor en rijd vooral deze route!!

Eenmaal in Chiang Mai stond ons een korte nacht te wachten. Om 5.30u ging onze wekker en stapten we in de auto op weg naar Doi Suthep. Een tempel hoog op de berg aan de rand van Chiang Mai. We hebben al een aantal mooie zonsondergangen gezien, maar nu was het tijd voor een zonsopkomst! In de donkerte kwamen we aan. De hanen kraaiden volop, de straathonden zochten naar wat eten en een aantal mensen waren hun winkeltje aan het openen. 309 traptreden brachten ons bij de tempel waar we tijdens onze vorige reis overdag zijn geweest. Het was er toen mega druk waardoor de charme van de tempel ver te zoeken was. Nu was alles anders, er waren ongeveer 10 toeristen, monniken waren druk bezig de tempel vrij te maken van blaadjes en wierook werd aangestoken. Om 7.00u zagen we de zon opkomen, prachtig!

Vervolgens zijn we drie nachten verbleven bij Etwiënne en Peter. Peter is een oud-collega van Frans (vader Wilke). Zij wonen een deel van het jaar in Thailand en hebben momenteel een huis net buiten Chiang Mai. We waren meer dan welkom en hebben hele gezellige dagen gehad met elkaar. Koen heeft zelfs de fijne kneepjes van de vissport geleerd van Peter. Het hoogtepunt was de vangst van een vis van ongeveer 1,20m. Omdat wij een auto hadden hebben we ze ook nog geholpen met wat inkopen voor het huis. Zo zijn we bij een mega groot Thais tuincentrum geweest waar het soms leek alsof we door de jungle liepen. Peter en Etwiënne, nogmaals bedankt!

Tot slot, mochten jullie je afvragen of we al enge dieren hebben gezien? Opzich wel.. Een slang, een dikke spin en met als hoogtepunt een grote gekko. Die vooral een van ons een lichtelijke hyperventilatie bezorgde, terwijl de ander nog steeds dacht dat het een grapje was.

Na één maand reizen gaan we het noorden van Thailand achter ons laten en pakken vandaag (zaterdag 17 februari) het vliegtuig richting het oosten. Tijd voor de Isaan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeanne:
    17 februari 2018
    Ik heb weer met plezier jullie verhaal gelezen...wat een prachtig land en mooie foto's!! Ben ook benieuwd naar het oosten waar jullie nu heengaan... leuk ook om even bij Peter te zijn geweest...Geniet verder en dikke knuffel 🍀🙋👍
  2. Jeanne:
    17 februari 2018
    Geweldig leuk jullie enthousiasme voor het land en alle thaise ervaringen. Goed dat je op andere momenten naar mooie plekjes gaat. Vroeg in de ochtend bijvoorbeeld. Dan heb je stilte rust en de beetje alles voor jezelf! Tot de volgende berichten!
    JB
  3. Wilmique:
    Lieve Wilke en Koen,
    Het is steeds weer zó leuk om jullie verhaal te lezen!
    Enne......die Gekkoo,volgens mij hoorde ik Wilke gillen😜😜
    Op naar het Oosten,veel plezier!
    Kus en groetjes van moeders😏
  4. Wilmique:
    17 februari 2018
    Lieve Koen en Wilke het is fijn om te horen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben gehad in Noord Thailand op naar het oosten en hopelijk daar net zoveel plezier.Groetjes papa
  5. Oma:
    17 februari 2018
    Lieve Koen en Wilke, wat een prachtige reis beleven jullie daar kunnen julie lang op teren. Nog veel plezier en Gr. Oma Cilia
  6. Wim van Kessel:
    19 februari 2018
    Net even jullie verslagen gelezen. Volgens mij hebben jullie het goed naar jullie zin en is er genoeg te beleven daar in het oosten. Geniet ervan want voor jet het weet zit je weer in het drukke westerse leventje. Het gaat jullie goed.