Na een bijzondere reis is het (helaas) tijd om naar huis te gaan!

3 juni 2018 - Hanoi, Vietnam

Na een aantal uren in de bus kwamen we aan in Tam Coc. Het gebied wordt ook wel het Ha Long Bay op het land genoemd. Waar de gebergten van Ha Long Bay omringt worden door zee, wordt het gebergte in Tam Coc omringt door felgroene rijstvelden, kleine dorpjes, een rivier en berggeiten.

We kwamen aan het eind van de dag aan bij ons verblijf voor twee nachten. Het was een basic, maar toch comfortabele bamboehut. Wel was het een open hutje dus insecten hadden vrij spel.. Maar het uitzicht vanaf ons hutje was prachtig! We werden omringd door bergen en vanuit onze hangmat keken we uit over een klein meertje waar tientallen kikkers, krekels en eenden van zich lieten horen. Midden in de natuur met alle geluiden die daarbij horen. Het werd al snel donker en na een klein hapje te hebben gegeten ploften we in de hangmatten. Boven ons een heldere lucht met sterren en een felle maan. Om ons heen vlogen vuurvliegjes, kikkers kwaakten en krekels deden hun best boven alle andere geluiden uit te komen. We waren er even stil van, zo’n mooi plekje! Al prikten de muggen ons lek door onze lange broeken heen.

De dag later besloten we dan ook om niet op pad te gaan, maar om lekker  in de hangmat te liggen en te genieten van alles om ons heen. Tot een heftige onweersbui daar rond 16.00u een eind aan maakten. Vanuit de hangmat zagen we donkere wolken over de bergen trekken, de wind zette enorm op en de eerste druppels vielen. Binnen 30 seconde tijd  ging het tekeer! Allemaal leuk zo’n bamboehutje, maar waterdicht is het absoluut niet!! De wind blies de regen naar binnen en felle flitsen voorspelde flinke donderklappen. We zochten een plekje dat droog bleef en daar legden we al onze spullen neer. Zelf waren we zowat doorweekt omdat er van alle kanten water naar binnen kwam. Na een paar uur werd het droog en inmiddels was het al donker. Alles was klam! Onze kleren, handdoeken, het bed.. Verstand op nul en niet over nadenken.

Toch waren we de dag later blij om naar ons volgende verblijf te gaan. Daar sliepen we ook een een bamboehutje, maar was de bamboe decoratie en de muren van beton! Kortom, minder insecten en tijdens een regenbui zouden we het binnen droog houden! We huurden twee mountainbikes want het was inmiddels wel tijd geworden om Tam Coc verder te ontdekken. Gelukkig was het zonnetje even vertrokken waardoor een stuk fietsen prima te doen was. We fietsten langs de bergen, tussen de rijstvelden door, moesten berggeiten ontwijken en door de heftige regenval waren sommige paden veranderd in een modderpoel. Maar  een ding is zeker: Tam Coc is een van de mooiste plekken die we bezocht hebben in Vietnam!

De volgende dag maakten we al in de vroege morgen een boottocht over de rivier die door Tam Coc loopt. Onze Vietnamese roeister liet eens zien wat ze kon! Want roeien doen ze niet met hun handen, maar met hun voeten! Koen mocht het ook proberen, maar zo simpel is het niet.. De boottocht was leuk en ging een aantal keer door donkere grotten heen. Onze roeister probeerden ons wat Vietnamese woorden te leren, maar ook dat is zo makkelijk niet. Na anderhalf uur hadden we een houten kont en stonden we weer veilig aan land. De rest van de dag hebben we heerlijk genoten van het zwembad bij ons verblijf.

Met nieuwe energie begonnen we de volgende ochtend aan de klim richting een uitkijkpunt. Het waren 500 ongelijke treden. Klinkt oké, maar in de volle zon was dat toch best pittig. Oververhit, bezweet en buiten adem haalden we de top. We konden niet gelijk genieten van het uitzicht, het was eerst tijd voor een flinke fles water en op adem komen.

Na een paar dagen rondfietsen en relaxen bij het zwembad was het tijd om Tam Coc te verlaten en op weg te gaan naar onze laatste halte: Hanoi. Deze drie uur durende busrit was misschien wel de meest, netjes gezegd, vervelende busrit van onze hele reis. De bus was klein, volgepropt met mensen en de airco werkte niet. Bah! Een douche in het hotel was meer dan welkom! De laatste dagen van onze reis gingen van start. We hebben vooral gewandeld door Hanoi, hier en daar koffie gedronken en lekker gegeten. Hanoi heeft niet zoveel bezienswaardigheden, maar in het oude centrum is altijd wel wat te beleven. De stad staat geen moment stil. Het verkeer draait op volle toeren, mensen hebben een eigen winkeltje en zijn vaak gespecialiseerd in èèn product. Zo heb je tientallen winkels waar men alleen afzuigkappen, gereedschappen, paspoppen, spiegels, klokken of ander spul verkoopt. Het grappige is dat alle winkels die hetzelfde verkopen ook gevestigd zijn in dezelfde straat. Super handig en de mensen zijn de hele dag in de weer met van alles en nog wat. Afzuigkappen poetsen, ventilatoren in elkaar zetten, scooters repareren. Kortom, het oude centrum van Hanoi is een levendige plek met een aardig sfeertje.

Toch verbazen we ons nog steeds over de bevolking. Ook in Hanoi hebben de mensen totaal geen aandacht voor je en als je niet oplet lopen ze gewoon tegen je aan of rijden ze met hun scooter over je tenen heen.. Ze doen er alles aan om iets aan ons te verkopen en met een ‘no thanks’ nemen ze zomaar geen genoegen.. Ook het harde geroep naar elkaar, het hoesten, proesten, roggelen en openbaar neus peuteren blijft toch een dingetje.. Maar wat wel leuk is, is dat studenten, maar ook jonge kinderen samen met hun ‘leraar’ naar ons toe komen om een praatje te maken. Ze doen dit om de Engelse taal te oefenen, wat zorgt voor leuke gesprekken!

De dagen in Hanoi waren warm, maar zeker geslaagd! Èèn ding bleef wel in onze gedachten ronddwalen: het einde van onze reis is in zicht.. Inmiddels zitten we op het vliegveld van Hanoi en schrijf ik onze laatste blog. We vliegen vanuit Hanoi naar Istanboel om vervolgens op maandag 9.30u weer voet te zetten op Nederlandse bodem! Of we zin hebben om naar huis te gaan? Mmmwah....

De afgelopen maanden hebben we prachtige dingen mogen zien en meemaken. Geen dag was hetzelfde en elke nieuwe bestemming was opnieuw een avontuur. We hebben mooie mensen ontmoet, overweldigende natuur gezien, we zijn geconfronteerd met armoede maar ook met rijkdom. Laat ik het lijstje kort houden, we vertellen onze ervaringen liever wanneer we jullie weer zien!

Een paar weetjes over onze reis:

• We hebben in totaal in 60 verschillende bedden geslapen.
  • We hebben met 13 verschillende vliegtuigen gevlogen.
  • De hemelsbrede afstand die we tussen al onze bestemmingen hebben afgelegd is 14.634 kilometer.
  • We hebben met verschillende valuta betaald:

Thailand: Thaise bath: €1 is ongeveer 40 bath.

Sri Lanka: Sri Lakaanse roepie: €1 is ongeveer 200 roepie.

Cambodja: dollar & Cambodjaanse riel: €1 is ongeveer 5.000 riel.

Vietnam: Vietnamese dong: €1 is ongeveer 27.000 dong.

• Natuurlijk hebben we ons best gedaan een lokaal woordje te spreken. Begroeten ging zo:

Thailand: Sawat die khrap (mannelijk), Sawat die kha (vrouwelijk).

Sri Lanka: Ayubowan

Cambodja: Chom-reab-suob

Vietnam: Xin chào

• Onze digitale camera geeft aan dat we 2.098 foto’s hebben gemaakt. Jup, het fotoboek wordt een hele klus.
  • We hebben letterlijk kilo’s rijst gegeten.
  • De vriendelijkste locals hebben we ontmoet in Sri Lanka.
  • Gelukkig hebben we weinig pech gehad, op een lekke band na!

En ook andere weetjes vertellen we graag in Nederland!

Bedankt voor het lezen van onze blog, de lieve reacties en tot snel!

1. Carla:
    3 juni 2018
    Dat was een mooi verhaal, ik wens jullie een goede thuis reis toe. Hoop jullie gauw te zien in Holland Gr. Carla
  2. Ria Fonteyn:
    3 juni 2018
    Een reis om nooit meer te vergeten maar thuis zullen ze toch ook weer blij jullie ontvangen een goeie terug reis gr Ria en ley uit Weert 😘😘😎😎📸📸
  3. Oma:
    3 juni 2018
    Genoten van al jullie verhalen. Ik wens jullie een goede thuisreis toe . Hartelijke groeten oma (Cilia).
  4. Jeanne:
    3 juni 2018
    Mooi, Wilke en Koen....Mooi jullie verhalen en Mooi jullie reis. Mooi dat jullie zo dicht bij de mensen kwamen en Mooi om n beetje mee te mogen beleven. Mooi om jullie morgen weer thuis te zien. Mooi om te sparen voor de volgende reis 👏
  5. Wilmique:
    Lieve Wilke en Koen!
    Wat een fantastisch mooi reis verhaal alweer!
    Een reis om nooit meer te vergeten!
    Een goede reis terug naar ons kikkerlandje!
    We hebben de vlag klaar staan!🇾🇪
    Terwijl jullie in de lucht hangen,hangen wij de slingers op😜
    Fijn jullie weer te ontmoeten op Schiphol!
    Liefs papa en mama
  6. Ans Van beijnen:
    Hoi Wilke en Koen,
    Wat MOOI dat jullie zo,n reis hebben gemaakt en wij hebben genoten van de verhalen,Toppie👍👍. Goede terugreis.
    Groetjes Wim en Ans
  7. Kelly:
    4 juni 2018
    WAUW!
    Ongelofelijk jullie zijn weer terug na (bijna) 5 maanden, wat een pracht reis en leuk om hem te kunnen volgen via de onwijs leuk geschreven blog! Dat gaan we missen 😉 Maar gelukkig jullie niet meer! Tot snel!!!!
    Grote nieuwschierige naar jullie fan Tess, Kelly & Gerwin