Klimmen, koken en eten in Chiang Mai!

25 januari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Vanaf het treinstation van Chiang Mai bracht een aardige taxi chauffeur ons naar het hotel. Onderweg kregen we een lesje geschiedenis over Chiang Mai. Laten we dit lesje jullie besparen ;-)

Chiang Mai, een stad waar we het tijdens onze vorige reis erg naar onze zin hebben gehad. Terug in Chiang Mai! De tweede grootste stad van Thailand, maar zo voelt het niet. Het is knus, geen hoge flatgebouwen en omringd door bergen. De eerste dagen hebben we rustig aan gedaan. Lekker gewandeld door de stad, boekje geleden in het stadspark en ‘s avonds aten we op gezellige foodmarkets. Beetje te vergelijken met foodtruckfestivals in Nederland, maar in Thailand staan deze kraampjes er standaard, elke avond weer, met de meest verse gerechten.

Tijd voor wat actie! Na een dik uur met de taxi kwamen we aan bij de Bua Thong Waterfalls, ook wel ‘sticky waterfalls’ genoemd. Hoog in de bergen, tussen de groene jungle waar de kleine kleurrijke vlindertjes ons om de oren vlogen. Het water dat naar beneden stroomt bevat veel mineralen waardoor de rotsen in de waterval ‘sticky’, stroef, aanvoelen. Dit maakt dat je er ‘makkelijk’ tegenop kun klimmen. Doen we even... totdat we onderaan de waterval stonden. De waterval was toch best steil, maar met soms wat hulp van touwen kwamen we boven! Spierpijn gegarandeerd!

Kanjana, een restaurant waar we tijdens onze vorige reis gegeten hebben. Toen we ons ticket naar Thailand boekten wisten we 1 ding zeker: daar gaan we weer eten! En de Khao Soi, de specialiteit van noord Thailand, smaakte weer top!

De dag daarna was het tijd om zelf de keuken in te duiken en een Thaise kookles te volgen. Na een ritje over onverharde weg, tussen de rijstvelden door kwamen we aan bij het prachtig boerderijtje van Sammy, onze chef. Hij verbouwd van alles op zijn eigen grond: rijst, allerlei kruiden, fruit en groenten. Hoe vers wil je het hebben? Onder begeleiding van Sammy en zijn vrouw kookten we van allerlei gerechten, zoals Tom Yam (soep), gele en rode curry, phad thai, papayasalade, spring rolls en mango sticky rice. Gelukkig mochten we alles ook opeten, dat was smullen en gezellig, want we waren met een leuk clubje mensen. Daarna mochten we uitbuiken in de heerlijke hangmatten en liepen we een rondje over zijn terrein waar mensen in de rijstvelden aan het werk waren. Moe en voldaan keerden we terug naar Chiang Mai. Eten hoefden we die avond niet meer, maar een lekkere verse fruit&groenten-shake bij de Juicebar smaakten toch nog erg goed!

Na het laatste nachtje in Chiang Mai hebben we onze huurauto opgehaald die we voor 3 weken huren. Ja mensen, dit is ook backpacken! De eerste kilometers waren even wennen aangezien je de weg deelt met kippen, honden, koeien en tientallen scooters. Maar na een prima ritje zijn we veilig aangekomen in Lampang! Een kleine, slaperige stad zonder massatoerisme. We bezochten hier een tempel wat een letterlijk hoogtepunt was. Hierover de volgende keer meer!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeanne:
    27 januari 2018
    Weer toppie hoor...we komen later graag bij jullie proeven van het lekkere eten wat je nu kunt maken!
  2. Dianne:
    krijgen we de recepten?
    Veel plezier!
  3. Dian van Gils:
    27 januari 2018
    Leuk om jullie blog te lezen, jullie vermaken je prima zo te lezen! Nog veel plezier !
  4. Wilmique:
    28 januari 2018
    Wat leuk weer om te lezen jullie blog!
    Veel plezier met jullie auto!
    Op naar de hoogste berg van Thailand.
    Hopelijk word je niet wagenziek😓Wilke!
    Kus,mama
  5. Karlijn:
    30 januari 2018
    Klinkt goed!! Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Veel plezier xx
  6. Karlijn:
    30 januari 2018
    Klinkt goed! Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Veel plezier xx
  7. Yvonne:
    2 februari 2018
    Zojuist de prachtige fotos gezien van jullie reis geweldig
    Groetjes van oma deenen
  8. Oma Riet:
    4 februari 2018
    Oma riet geniet van jullie verhalen !
    Wat een mooie ervaringen!
    Lieve groetjes van oma.
  9. Kelly:
    4 februari 2018
    Yum yum! Dat wordt een kooklesje van als jullie terug zijn! 😃 ben toch nog steeds heel nieuwschierig naar die phad thai! X ons